„Paní doktorko, já slyším, ale nerozumím“ – rozhovor s asistentkou primáře oddělení ORL Martinou Boháčovou

03. 03. 2023

Světový den sluchu, který připadá na 3. března, upozorňuje na význam včasné identifikace a kompenzace ztráty sluchu. Jeho hlavním mottem je výzva „Zkontrolujte si svůj sluch." Na možnosti, jak tento zdravotní problém řešit, jsme se zeptali paní doktorky Boháčové z ORL.

Paní doktorko, já slyším, ale nerozumím“

Ano, to je nejčastější věta nedoslýchavých pacientů, se kterými se potkávám v naší specializované foniatrické ambulanci.

Špatně slyším, mířím za vámi. Co mě u vás čeká?

Pacient se objedná k nám do běžné ORL ambulance. My ho vyšetříme – prověříme banálnější problémy jako třeba maz ve zvukovodu a pošleme ho na vyšetření sluchu. Pokud se nejedná o onemocnění, které lze primárně řešit chirurgicky (těch je rozhodně menšina), lze kompenzovat sluchovou vadu sluchadly. Pokud pacient má o sluchadla zájem, doplníme i tzv. slovní audiometrii, což je vyšetření rozumění řeči – zde nevyšetřujeme zvuky a tóny, které pípají do sluchátek, ale vyšetřovaný musí opakovat soustavy slov, která zní v různých intenzitách. Velmi důležitá je motivace pacienta, pokud je tzv. „dovlečen“ do ordinace aktivními rodinnými příslušníky, aby řešil svůj problém, je těžké ho k užívání sluchadel přesvědčit. Velmi často sluchadlo odloží do šuplíku a nepoužívá ho.

Jak takové sluchadlo funguje? Jak napomáhá tomu, abych lépe slyšela?

Sluchadla ve svých úplných počátcích fungovala na principu mikrofon–zesilovač–reproduktor. Nezesilovala jen to žádoucí, tj. např. řečníka, ale i všechny ostatní zvuky, které až tak moc zesílit nepotřebujete. Vývoj kráčel rychle od sluchadel analogových k digitálním, nastavovaných podle aktuální sluchové vady pacienta. Mnohé jsme v nastavovacím softwaru schopni upravit dle specifických požadavků pacienta. Stále však platí, že sluchadly nevracíme sluch, je to vlastně taková protéza, na kterou si musejí lidé přivyknout. Nejsou to brýle, které nasadíte, vidíte dobře, sundáte a vidíte špatně. Mozek si musí zvykat na to, co už dříve neslyšel, a pomáhat si potlačováním toho nepodstatného do pozadí. V ideálním případě je tedy užívat od rána do večera.

O jak drahých zařízeních se bavíme a co všechno umějí?

Jak již bylo řečeno, v současné době jsou již všechna sluchadla digitální, programovatelná podle sluchové vady pacienta i některých specifických požadavků. Jejich cena se pohybuje cca od 6–7 tisíc až třeba po 40 tisíc korun za jeden kus. Ty nejdokonalejší přístroje dokáží velmi dobře zesílit řeč, lokalizovat ji, utlumit nežádoucí zvuky, měnit automaticky své aktuální nastavení podle prostředí apod.  Obecně platí, že dražší sluchadla si lépe poradí s tzv. poslechově náročnými situacemi. Sluchadla jsou také různých tvarů, typů i barev. V současné době přispívá pojišťovna obvykle 7 tisíc korun na jedno sluchadlo 1x za 5 let (druhé si až na výjimky platí pacient sám celé). Vše nad tuto částku si hradí pacient, máme ale k dispozici levnější sluchadla plně „v limitu pojišťovny“.

Na základě čeho se rozhoduje o tom, jaké sluchadlo pacient potřebuje, jestli mu stačí jedno nebo dvě?

Až na výjimky pacientům s oboustrannou nedoslýchavostí doporučujeme spíše sluchadla dvě. Binaurální poslech má jednoznačně řadu výhod od lepší směrové orientace, po lepší zpracování řeči „mozkem“ při stimulaci sluchových drah z obou stran, např. tzv. lepší odlišení signál–šum. Výhody se snažíme srozumitelně vysvětlit. Respektuji však samozřejmě přání a finanční možnosti pacienta. Trendem jsou sluchadla nabíjecí, která jsou čím dál žádanější i lidmi velmi vysokého věku. Odpadá tak výměna klasických baterií a jejich opakované nakupování.

Jak probíhá samotný výběr a zkoušení sluchadel?

Pacienta vyšetříme, já si prohlédnu výsledky a začnu s ním probírat, jaký má problém, co bych mu doporučila a jaké varianty sluchadel by si mohl zvolit. Hodně záleží na tom, jak je pacient společensky aktivní: Jiná sluchadla budu doporučovat pacientovi, který komunikuje prakticky jen s manželkou, sousedem a dívá se na televizi, jiná aktivnímu pracujícímu člověku, který s nimi má v plánu vést jednání v angličtině. U sluchadel střední a vyšší třídy jsme schopni pacientovi nabídnout odzkoušení v „běžném provozu“, kde se teprve projeví rozdíly mezi sluchadly levnějšími a sluchadly „prémiovými“. Tato máme k dispozici v tzv. demoverzích. Zaplatí vratnou zálohu, půjčovné a doma se potom na základě praktických zkušeností rozhoduje, zda investice do sluchadel splňuje jeho představy. Zvláště dámy kvitují ještě možnost výběru barvy a vytvořit tak ze sluchadla módní doplněk, velmi oblíbená je např. barva Champange… J

Když je pacient tak hluchý, že sluchadla nestačí?

Na trhu jsou k dispozici silná sluchadla až do velmi vysokých ztrát sluchu. Dále pak máme kochleární implantáty – stále se málo ví, že nyní při daných indikacích je možné implantovat i dospělé do poměrně vysokého věku… To už je ale zase jiná kapitola.

Jak je nutné se o sluchadlo starat?

Umět ho zapnout, vypnout, nabíjet nebo vyměnit baterky, zesilovat, zeslabovat, zvládat správné vložení do ucha, udržovat čisté neucpané tvarovky, případně umět měnit filtry… Přes mobil se dá stáhnout aplikace, přes kterou si přepínáte programy, ubíráte basy, výšky, přidáváte na hlasitosti nebo ji snižujete…  Ve spojení s iPhony a některými typy Androidů lze užívat i přímý streaming do sluchadel, případně i handsfree telefonování. Zajímavé je, že při výběru sluchadla nebývá možnost ovládání sluchadel pomocí aplikací zásadním kritériem, ale dle výzkumů jsou pak tito pacienti jednoznačně nejspokojenějšími uživateli.

Co když si s tím ale někdo nebude vědět rady… Existuje nějaká technická podpora?

Našim pacientům jsme k dispozici, vždy jim říkáme, volejte, když si nevíte rady. Velmi často se opravdu jedná o banality, které jsme schopni vyřešit v řádu minut. Náročnější opravy řeší sluchadlové firmy, stejně tak i záruční i pozáruční servis. V současné době spolupracujeme se třemi firmami, každá má jinou nabídku, jiné programy, potřebujeme se soustavně vzdělávat a občas poradit. Několikrát za rok máme setkání, kde se proškolujeme, a na telefonu máme v případě potřeby odborníky z firem.

Je dlouhá čekací doba na vyšetření a sluchadlo?

Přes naši ORL ambulanci prochází spousta nedoslýchavých lidí, a protože byly termíny pro přidělování sluchadel ve foniatrických ambulancích velmi dlouhé (běžně půl roku i déle), začali jsme tuto službu pacientům nabízet i my, a to v dubnu loňského roku. O naše pacienty jsme schopni se postarat, na návštěvu kvůli sluchadlu u nás čekají cca tři měsíce, což je kratší doba, než jim nabídne většina jiných pracovišť. Zájemce o sluchadla k nám posílají i jiné ORL ambulance. Stále bohužel platí, že nedoslýchavost populace je vysoká a její vybavení sluchadly nedostatečné.

  Sdílet na Facebooku

Fotogalerie